Jdi na obsah Jdi na menu
 


Místní železnice

20. 10. 2010

Železniční trať z Rakovníka do Žlutic s odbočkou v Protivci do Bochova byla slavnostně dána do provozu dne 26.6.1897. Zahajovací jízdy se zúčastnili akcionáři dráhy se svými manželkami. Slavnostní projev a pohoštění byly uskutečněny na stanici dráhy ve Vahanči. Město Žlutice se na pořizovacím nákladu této trati podílelo převzetím akcií za 70 tisíc zlatých.

Výstavba pokračovala dále ze Žlutic do Bečova. Tato trať byla zprovozněna v roce 1898. Když byla dána do provozu i trať Karlovy Vary – Mariánské Lázně, získali žlutičtí dokonalé železniční spojení se světem. Vyprojektované pokračování tratě z Protivce do Bochova, dále na Dolní nádraží v Karlových Varech již nebylo nikdy realizováno.

Na místě dnešní železniční stanice Žlutice (lépe řečeno asi v místech dnešní nádražní restaurace) byla od roku 1720 kaple sv. Jana Nepomuckého. Výstavbě železnice překážela, a tak po dohodě s městskou radou ji železniční správa rozebrala a postavila nad serpentinami při cestě do Štědré. Zde stojí dosud.

Dráha Rakovník – Bečov byla akciovou společností. Kde ve správní radě zasedali i zástupci města. Akciová společnost často hospodařila se ztrátou.

Např. v roce 1923 byla ztráta dráhy přes 6 miliónů korun a dále rostla. Město Žlutice se jako akcionář podílelo na ztrátě za tento rok částkou přes 220 tisíc. Neudržitelnou finanční situaci musel řešit stát, který koncem roku 1924 převzal od akciové společnosti dráhu do své správy.

Daleko větší ekonomické potíže byly s železniční tratí z Protivce do Bochova. Byla vždy nerentabilní, proto byla doprava na této trati často částečně nebo úplně zastavena. Tak se stalo v polovině května roku 1935, kdy byla zastavena osobní doprava a v srpnu téhož roku i nákladní. Doprava byla obnovena až po záboru Sudet Německem koncem roku 1938.

Problémy zůstaly a stále se hledalo řešení. Koncem května 1981 byla na této trati zrušena zastávka Žlutice. Ta byla blízko křižovatky silnice na Čichalov s tratí. V současné době je na této trati pouze nákladní doprava, když osobní byla zrušena koncem května roku 1996.

 

Zdroj: Kniha Žluticko - J. Svoboda

Pozn.: dle zjištěných informací z jiných zdrojů se v knize nacházejí chyby v datech